De openheid & kwetsbaarheid van de Outsider Art…

20170901_113210

Fotografie: Natascha Deijmann

Als kunstenaar probeer ik met openheid en kwetsbaarheid te laten zien wat mij ertoe aanzet om de kunst te maken die ik in me heb. Ik probeer te verwoorden en te verbeelden wat er in mij zit aan creatieve ideeën, emoties en opvattingen. Ik ontwikkel mijn eigen beeldtaal en hou daarin geen rekening met de Kijker: vindt de Kijker het wel of niet mooi? Vindt de Kijker het wel of niet interessant? Wil de Kijker het wel of niet kopen? Snapt de Kijker mijn kunst?

20170901_113226

Fotografie: Natascha Deijmann

Vanuit mijn autistische perceptie op het leven sta ik toch al vaak ‘alleen’ in hoe ik de wereld om ons heen ervaar. Mijn zintuiglijke waarneming, mijn sensorische gevoeligheid, de manier waarop ik denk en doe…ik heb geen andere mogelijkheid dan het maken van kunst vanuit mezelf en te willen laten zien hoe het voor mij is….

Dit is de reden dat ik me thuis voel binnen de ‘Outsider Art’ (of Raw Art/ Art Brut)

Daarom is het voor mij essentieel dat mijn leerproces ook vanuit mijn eigen interesse, fieps en motivatie komt. Het zelfstudie-traject heeft veel meer waarde voor mij dan een reguliere kunstacademie…ik mag leren wat ik wil en hoe ik het wil zonder daarbij te hoeven ‘presteren’ voor de buitenwereld.

Ik mag zijn wie ik ben in mijn eigen kunstwereld.

20170901_113231

Fotografie: Natascha Deijmann

Ik kwam op de website van Kunstbus.nl een boeiende definitie van Outsider Art tegen:

Onder Outsider Art of Spontane Kunst gaat een waaier aan kunstuitingen schuil: intuïtieve kunst, visionaire kunst, hedendaagse volkskunst en kunst van mediums. Daaruit volgt, dat ook de beoefenaren van Outsider Art een zeer diverse achtergrond hebben. Van psychiatrische patiënten, mediums (die ‘het licht’ hebben gezien), en mensen die het syndroom van down hebben, tot mensen die tegendraadse kunst maken.

Outsider Art wordt in tegenstelling tot de gevestigde kunst niet gekenmerkt door stilistische of historische tendensen en stromingen. Outsider Art onderscheidt zich van officiële kunst, door het feit dat het onzichtbaar is in de officiële kunststructuur en –cultuur. In tegenstelling tot officiële kunst ligt bij Outsider Art het accent meer op de persoon, wordt het via andere kanalen verworven, en is het (doorgaans) niet onder te brengen in een theoretische stroming.

Outsider Art is, in tegenstelling tot officiële kunst, niet op zichzelf gericht, waardoor het potentieel een groter publieksbereik heeft dan officiële kunst. Outsider kunstenaars – in tegenstelling tot officiële kunstenaars, die ‘vertogen houden over hun kunst‘ – zijn zeer open in hun werkwijze en hun motivatie, met het risico dat ze door ‘mainstream’ kunstenaars belachelijk worden gemaakt. Deze openheid en kwetsbaarheid wordt door het publiek gewaardeerd, wat tot uiting komt in de toenemende belangstelling van Outsider Art.

Dit is de link naar de website:

 

Ik zie dezelfde openheid & kwetsbaarheid ook bij mijn mede-Outsider kunstenaars…het durven laten zien van je innerlijke wereld met de motivatie om, uiteindelijk, een vorm van verbinding te kunnen maken met de Ander.

Neem eens een kijkje op mijn Outsider Art bord op Pinterest….

Bedankt voor het lezen!

Groet, Natascha

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s