Blijft de Outsider kunstenaar altijd een buitenbeentje?

20180305_100307

Fotografie: Natascha Deijmann

Ik vraag me af waarom de Outsider Art niet ‘aanslaat’ in Nederland terwijl dat in landen als de Verenigde Staten, Nieuw Zeeland, Engeland en Canada wel zo is? In deze landen leeft de Outsider Art veel meer binnen de wereld van kunst. De outsider kunstenaars horen er gewoon bij…

Op het internet lees ik veel discussie: Wat is Outsider Art nu precies in deze tijd?

Allerlei theorieën van zogenaamde ‘deskundigen’ vliegen me om de oren maar ik kan me er niet in vinden….

Ik denk dat iedereen die zichzelf een OUTSIDER noemt dat ook is. Mensen hebben meestal niet zo’n behoefte om buiten de groep te staan dus degene die dat wel doen zullen zich ook echt een outsider voelen. Toch?

Vanuit mijn autisme weet ik dat ik ervaren wordt als ‘afwijkend‘ of in wat lievere woorden: je bent gewoon een beetje anders dan de rest. Maar ik vraag me af of mijn kunst ook als ‘anders’ wordt ervaren door mensen die naar kunst kijken.

Heb ik bevestiging nodig van anderen dat ik een ‘Outsider Kunstenaar’ ben?

of

Maakt het allemaal niet uit en hebben we geen indeling nodig?

20180307_111913

Fotografie: Natascha Deijmann

Ik merk dat er binnen de Outsider Art ook weer onderverdelingen gemaakt worden waardoor het steeds minder zinnig op me overkomt. En dan zeggen sommige ook nog:

Het gaat niet om iemands levensverhaal of diagnose maar alleen om de kunst!

Dit is dan het moment waarop ik, als zelfverklaarde Outsider kunstenaar, zeg:

Wat een onzin!

Ik denk dat het juist heel interessant is om het verhaal achter de kunst te leren kennen: Wat wil de kunstenaar zeggen met zijn/ haar werk? Welke blokkades heeft de kunstenaar moeten overwinnen en welke uitdagingen zijn er voor deze kunstenaar?

  • heeft iemand moeten schilderen met zijn/haar voeten? Of met alleen een kwast in een mond?
  • heeft iemand zijn/ haar innerlijke wereld van psychose, depressie of angst willen verbeelden?
  • heeft iemand laten zien hoe zwaar het is om onder een totalitair regime te moeten leven en zijn de trauma’s daarvan zichtbaar geworden in de kunst die gemaakt wordt?

Hoe worden deze kunstwerken gewaardeerd zonder het bijbehorende verhaal?

IMG_5124

Fotografie: Natascha Deijmann

Bedankt voor het lezen!

Groet, Natascha

3 gedachtes over “Blijft de Outsider kunstenaar altijd een buitenbeentje?

    • ( sorry te vroeg verzonden)
      Op late leeftijd alsnog een twee of drie jarige opleiding heeft gevolgd om zichzelf alsnog officieus kunstenaar te mogen noemen. Treurig dat in andere lander de outsider art wel gewaardeerd wordt waar we in ons land flink op achter lopen.

      Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s