God roept ons allemaal…

20180906_085631

Fotografie: Natascha Deijmann

Binnen de christelijke wereld is roeping een bekend begrip. Men voelt zich wel of niet geroepen om ‘iets’ te doen voor de Here God. Men denkt dat God een plan heeft met jouw leven waarin Hij je roept tot ‘iets’ waar jij je voor moet inzetten.

Het is lastig om te achterhalen hoe je weet dat je geroepen bent tot een zogenaamde bediening (taak) maar vaak wordt er wel naar bevestiging gezocht bij andere christenen. Of men ervaart telkens weer dat ‘gevoel’ dat men toch geroepen wordt om datgene te doen wat hij/ zij op het hart gekregen heeft.

Sommige christenen kunnen jaren op zoek zijn naar hun roeping en weer anderen voelen zich ongelukkig omdat ze helemaal geen roeping ‘ervaren’. Anderen lijken heel zeker te zijn van hun roeping terwijl niemand in de omgeving dat wil bevestigen…het begrip roeping kan heel verwarrend zijn voor christenen!

In de Bijbel kan ik een groot aantal verhalen lezen over mensen die, op een bijzondere manier, geroepen werden om een taak uit te voeren die de Here God voor hen bedacht had. Het was deze mensen heel duidelijk wat er van hen verwacht werd. Hier zijn een paar voorbeelden….

Noach:

Hij werd geroepen om een ark te bouwen voor de Here God voordat de zondvloed kwam.

Mozes:

Hij werd geroepen om het uitverkoren volk vanuit Egypte naar het beloofde land te leidden.

Ezechiel:

Hij werd geroepen door de Here God om het volk te waarschuwen dat ze tot verandering moesten komen.

Johannes de Doper:

Hij werd al in de buik van zijn moeder Elizabet voorbestemt om de komst van de Here Jezus aan te kondigen.

Paulus:

Hij werd als farizeeër geroepen om het evangelie te gaan verkondigen en de eerste christelijke gemeentes te stichten.

God roept ons allemaal om in Hem te geloven, ons hart te bekeren en hem te volgen.

‘Keer terug naar Mij en laat je redden

ook jullie aan het einde der aarde

want Ik ben God, er is geen ander.’

20180906_085802

Fotografie: Natascha Deijmann

Geroepen om je getuigenis te geven aan de wereld

Ik ben opgegroeid in een ongelovig gezin waar men niet in een God geloofde. Door een wonder heb ik de roepstem van God al op jonge leeftijd gehoord, al wist ik niet hoe ik daar toen gehoor aan kon geven. Toen ik 24 jaar was, ben ik de Bijbel gaan lezen en daarna gaf ik mijn leven aan de Here Jezus. Ik heb geluisterd naar Zijn roepstem en ben Hem gaan volgen. Ik werd geen heilige…zeker niet! Mijn oude leven afleggen en gaan leven als christen was erg moeilijk voor mij omdat ik mezelf niet herkende in de andere mensen in de kerk. Door trauma’s uit mijn verleden zag ik mezelf als slecht en waardeloos terwijl zij allemaal zo vrolijk en onbezorgd leken. Zij waren vrolijk aan het dansen en zingen in de kerk terwijl ik het liefst heel hard had willen huilen.

Ik voelde me geroepen ( het voelde als een verlangen) om het evangelie te verkondigen maar wist niet hoe. Ook voelde ik wel aan dat ik zelf nog niet klaar was om aan anderen te vertellen hoe God mijn leven veranderd had…ik was immers zelf nog iedere dag aan het worstelen met geheimen uit mijn verleden waar ik me erg voor schaamde. Toen ik uiteindelijk op de bodem van de put kwam en alles kwijt was geraakt, heb ik al mijn geheimen verteld en was de Here God daar om mij op te vangen. Ik ben een kind van God.

Nu is er de bevrijding die alleen God kan geven. De bevrijding van vergeving en het accepteren van wie ik echt ben. Nu ben ik vrij om te doen wat Hij van mij vraagt:

Johannes 17: 17- 19

‘ Heilig hen dan door de waarheid. Uw woord is de waarheid.

Ik zend hen naar de wereld, zoals U Mij naar de wereld hebt gezonden.

Ik heb Mij geheiligd omwille van hen, zo zullen ook zij door de waarheid geheiligd zijn.’

 

 

De Here God roept alle mensen om in Hem te gaan geloven, je zonden aan Hem te vertellen en je hart aan Hem te geven zodat je Zijn kind wordt. Als ik mijn hart aan Hem geef en erken: Heer, ik kan het niet meer alleen….dan komt Hij in mijn leven en is daar voor mij.

Als christen kan ik niet anders dan andere mensen vertellen over de Here God.

Het is een verlangen wat in mijn hart gekomen is en wat ik wil delen. Daar hoef ik niet lang over na te denken en ook hoef ik dit niet helemaal door te spreken met anderen. Hoe ik dat doe en waar ik dat doe is eigenlijk niet zo belangrijk. Ik kan het vertellen in een gesprek met iemand maar ik kan er ook over schrijven. Ik kan kunst maken waarin ik, in beeldtaal, mijn liefde voor God deel. Ik kan het laten zien door de levensstijl die ik erop na hou, zonder de ander daarmee af te wijzen, omdat zij het niet zo doen. Ik kan werken in de kerk of buiten de kerk. Ik kan mijn geloof delen in Amsterdam of in Indonesië, Namibië of Zweden en in mijn eigen dorp.

Maar bovenal voel ik mij geroepen om de wereld om me heen te laten zien: Ik volg de Here Jezus…ik ben Zijn leerling ( discipel) en ik ga, met vallen en opstaan, achter hem aan.

Mattheus 10: 7

‘ Ga op weg en verkondig: “Het koninkrijk van de hemel is nabij.”

IMG_5449

Fotografie: Natascha Deijmann

Bedankt voor het lezen!

Shalom, Natascha

Een gedachte over “God roept ons allemaal…

  1. Wees voorzichtig Jezus niet te verwarren met Jehovah God. Alsook laat je best zulke afbeeldingen van de god Tamuz (de god van het kwaad) als het kruis niet meer zien, alsook moet je er aan denken dat er geen afbeeldingen van God mogen gemaakt worden en geen afbeeldingen van goden ter verering mogen gebuikt worden.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s